تنگی رگ کاروتید گردن

درمان تنگی کاروتید با آنژیوگرافی

در طول عمر افراد در اثر عوامل مختلف همچون مصرف دخانیات، رژیم غذایی پرچرب، بی‌تحرکی، زمینه‌های وراثتی و… عروق خون‌رسانی کننده به نقاط مختلف بدن به تدریج دچار تنگی شده و باعث کاهش خون‌رسانی به عضو مربوطه می‌شود. اگر این تنگی شدید شود در آن عضو باعث علائم می‌شود. اگر این تنگی در عروق خون‌رسانی کننده مغز اتفاق بیفتد،‌ باعث علائم مختلفی همچون سکته مغزی خفیف و گذرا (TIA)، تا علائم بسیار شدید به صورت فلج دائمی و سکته‌های مغزی وسیع می‌شود. یکی از این عروق که در در دو طرف قدام گردن قرار گرفته و مسئول قسمت عمده خون‌رسانی به قسمت‌های حیاتی مغز می‌باشد،‌ رگی به اسم کاروتید است. در گذشته از طریق جراحی باز این عروق ترمیم شده و تنگی برطرف می‌شد. راه حل دیگری که امروزه در دسترس می‌باشد، درمان این تنگی‌ها از طریق آنژیوگرافی و بدون نیاز به جراحی باز می‌باشد. از طریق عروق کشاله ران یا مچ دست بیمار وارد عروق تنگ شده و رگ با استفاده از یک بادکنک ویژه به اسم بالون که در قسمت تنگ رگ باد می‌شود، تنگی برطرف می‌شود. در تعدادی از موارد پس از باز کردن رگ با بالون، جهت جلوگیری از تنگی مجدد و باز ماندن رگ، در محل تنگی استنت قرار داده می‌شود و تنگی به طور کامل درمان می‌شود. به این روش  آنژیوپلاستی با یا بدون گذاشتن استنت در شریان کاروتید (CAS) گفته می‌شود.

درمان تنگی کاروتید با جراحی

یکی از عروقی که در در دو طرف قدام گردن قرار گرفته و مسئول قسمت عمده خون‌رسانی به قسمت‌های حیاتی مغز می‌باشد،‌ رگی به اسم کاروتید است. در طول عمر افراد به علل مختلف در این عروق تنگی ایجاد شده و باعث علائم مختلفی از جمله سکته مغزی می‌شود. و در نتیجه این تنگی‌ها باید درمان شوند. یکی از درمان‌هایی که برای این امر انجام می‌شود درمان از طریق جراحی به روش اندآرترکتومی  (CEA) است. در این روش جدار رگ باز شده و تنگی‌ها و مواد چربی اضافه که در جدار رگ رسوب کرده‌اند خارج شده و رگ ترمیم می‌شود.