چگونگی ایجاد دیسک کمر و علائم مختلف آن

بعضی از علل کمردرد مانند بیرون‌زدگی دیسک بین مهره‌ای یا تنگی کانال نخاعی با تحت فشار قرار دادن اعصاب در طول کانال نخاعی می‌توانند منجر به درد کمر یا پاها، احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن و ضعف در پاها بشوند.

جراحی آندوسکوپی رویکرد جدیدی برای درمان تنگی کانال نخاعی و بیرون زدگی دیسک ایجاد کرده است. این روش باعث دید نزدیکتر به موضع جراحی می‌شود و در نتیجه دقت جراحی بالاتر می‌رود. تکنیک جراحی آندوسکوپی باعث کمترین صدمه به بافت‌های اطراف ستون فقرات می‌شود و عضلات صدمه کمتری می‌بینند.

با توجه به آسیب بافتی حداقل در این روش جراحی، عمل جراحی آندوسکوپی با درد کمتری (در مقایسه با جراحی باز) همراه است. بنابراین نیازی به بیهوشی عمومی نمی باشد.

جراحی با بی حسی موضعی یا نخاعی (بدون نیاز به بیهوشی عمومی) و دوربین آندوسکوپی تحت برش پوستی خیلی کوچک (حدود 7 میلیمتر) انجام می‌شود. جراح با استفاده از لوله کانال مانند باریکی وارد فضای مورد نظر شده، دیسک بیرون زده یا لیگامان ضخیم شده برداشته می‌شود. طول عمل جراحی معمولا 30 تا 45 دقیقه است و محل برش جراحی با پانسمان کوچکی پوشانده می‌شود.

بیمار بعد از رفع بی حسی راه می‌رود و همان روز مرخص می‌شود. به مدت 5 روز در منزل تحرک دارد و پس از آن در بیرون منزل پیاده‌روی می‌کند.

طی یک تا دو هتفه اول کمربند مخصوص می‌بندد تا ستون فقرات کمری در وضعیت مطلوبی حین فعالیت‌های روزانه قرار گیرد. بعد از یک تا دو هفته از عمل جراحی بیمار می‌تواند کار معمول خود را از سر گیرد. آندوسکوپی دیسک کمر به دو روش ترانس فورامینال و اینتر لامینار انجام می‌شود.

برای عمل دیسک بین مهره ای پنجم کمر و اول کمر (L5-S1) بصورت اینتر لامینار و در سطوح بالاتر (L4-L5) بصورت ترانس فورامینال انجام می‌شود.

مزایای جراحی آندوسکوپی فقرات کمری

شانس بالای موفقیت جراحی

احتمال عفونت بعد جراحی بسیار کم

جراحی تحت بی حسی موضعی قابل انجام می‌باشد.

(نیازی به بیهوشی عمومی نیست.)

اکثر بیماران بلافاصله بعد عمل جراحی کاملا بی درد می‌شوند.

به علت حداقل رسیدن آسیب بافتی، احتمال عوارض بعد جراحی کاهش قابل توجه دارد.

کاهش درد محل برش جراحی بعد از آندوسکوپی و پایداری بیشتر ستون فقرات

بعلت عدم برش عضلات جانبی ستون مهره

برش پوستی بسیار کوچک و کاهش اسکار پوستی قابل توجه بعد از آندوسکوپی

توانایی راه رفتن بیمار، بدون درد، تنها در دو ساعت بعد از جراحی

اقامت کوتاه بیمار در بیمارستان و توانایی بازگشت به منزل روز بعد از جراحی

بازگشت به فعالیت‌های معمول روزانه در روزهای اول بعد از جراحی

بازگشت سریع‌تر به کار در طی یک تا دو هفته بعد از جراحی

عوارض آندوسکوپی حدود چهار درصد است و شایع ترین عارضه آن گز گز و درد در مسیر ریشه عصبی است که در 10 درصد موارد پیش می‌آید و معمولا در طی چند هفته بهبود می‌یابد.