بیماری مویا مویا

پخش ویدیو

بیماری مویامویا یک اختلال کمیاب است که در اثر تنگی شریان‌های تغذیه کننده کاروتید مغز، ایجاد می‌شود. این بیماری باعث کاهش جریان خون در شریان هایی می شود که از شریان کاروتید، خون به مغز می‌ رسانند. این شریان ها عبارتند از MCA و ACA. شریان های خلفی مغز که از شریان Vertebero Basilar خون دریافت می کنند سالم می مانند. علائم بیماری مویامویا بیشتر در ژاپن، کره و چین دیده می‌شود. محققان براین باورند که شیوع بیشتر این بیماری در این کشورهای آسیایی، به دلیل وجود یک عامل ژنتیکی است؛ اما علت اصلی ایجاد و درمان بیماری مویا مویا هنوز مشخص نشده است.

درمان بیماری مویامویا

تنها روش درمان بیماری مویا مویا، عمل جراحی است. اگر بیماران مبتلا به بیماری مویامویا جراحی نشوند، به دلیل باریک شدن رگ‌ها، دچار زوال ذهنی و سکته‌های متعدد می‌شوند. هم‌چنین بیماران مبتلا به مویامویا، ممکن است در نتیجه خونریزی داخل مغزی جان خود را از دست بدهند. بهترین روش درمان جراحی  بیماری مویامویا، ترمیم مجدد عروق مغزی از طریق روشی است که بای پس نامیده می‌شود.

 

بای پس مستقیم

اگر مویامویا پیشرفته نباشد و چند رگ با کالیبرِ (ضخامت) خوب باقی مانده باشد، رگ خود بیمار که به پوست خون می‌دهد می‌تواند به عروق مغزی بیمار متصل شود. این روش بای پس مستقیم نامیده می‌شود. نام این نوع جراحی STA – MCA By Pass می باشد. این روش جریان خون را فوری به مغز می‌آورد.

 

بای پس غیرمستقیم

اگر مویامویا پیشرفته باشد و شریان کالیبر (ضخامت) خوبی برای بای پس مستقیم باقی نمانده باشد، می‌توان بای پس غیرمستقیم را انجام داد. دو نوع روش وجود دارد:

الف) EDAS: در این روش، یک رگ پوست مغز به جداره مغز پیوند زده می شود.

ب) EDAMS: در این روش ماهیچه گیجگاه مغز، بر روی مغز پیوند زده می شود.

شش ماه طول می‌کشد تا مغز یک گردش خون جدید را از طریق بای پس غیر مستقیم ایجاد کند.

 

علائم بیماری مویامویا

بیماری مویامویا در هر سنی رخ می‌دهد، اما معمولاً در کودکان در سنین پنج تا چهارده سالگی و در بزرگسالان در سنین سی تا پنجاه سالگی رخ می‌دهد. علائم بیماری مویامویا در کودکان می‌تواند مختلف باشد؛ اما بیشترین علائم در کودکان شامل سردرد، تشنج، حرکات غیر ارادی و حمله ایسکمی گذرا یا TIA است. بزرگسالان مبتلا به مویامویا با علائم ایسکمیک مغزی ظاهر می‌شوند، اما احتمال خونریزی داخل جمجمه نیز در آنها زیاد است.