گرامیداشت یاد دکتر اسلامی ندوشن

کارگروه ایران فرهنگی بنیاد فرهود با برپایی آیینی یاد دکتر اسلامی ندوشن را گرامی‌ داشت. این آیین یکشنبه 12 آذرماه 1402 خورشیدی، با باشندگی شماری از اهالی فرهنگ، ادبیات و موسیقی در کلینیک دکتر داریوش فرهود برگزار شد.

سخنرانی عبدالرحمان حسنی، اجرای موسیقی مهدی قاسمی، سخنرانی و شعرخوانی مهدی بیانی از بستگان شیرین بیانی و زنده‌یاد اسلامی ندوشن، عبدالعظیم زرین‌کوب، منوچهر پیشوا، حبیب کریمی، مهرداد پورمند از برنامه‌های این آیین بزرگداشت بود.

عبدالرحمان حسنی، هموند (:عضو) انجمن دوستی ایران و‌ تاجیکستان و کارگروه ایران فرهنگی که پیشینه‌ی دوستی ۲۵ ساله با استاد ندوشن داشتند، در بخش نخست سخنرانی خود، خاطراتی از استاد ندوشن را بیان کردند و مقدمه‌ی بهار در پاییز را به طور کامل خواندند و بخش‌هایی از آن را شرح دادند.

در ادامه دکتر مازیار مرتضوی، متخصص مغز و اعصاب در سخنانی به تاریخ چکیده‌ی ایران اشاره کرد و با یاد از چهره‌های تاثیرگذاری مانند مازیار، بابک، طاهر، ابومسلم و یعقوب لیث که نقش چشمگیری در بازگرداندن هویت ایرانی و زبان پارسی داشته‌اند، ادامه داد: ما وامدار بزرگانی هستیم که در درازای تاریخ این راه را حفظ کرده‌اند. وی از ابومنصور عبدالرزاق در زمان سامانیان، دقیقی‌ طوسی و فردوسی در گردآوری شاهنامه سخن به  میان آورد و افزود: این بزرگان کوشیدند تا امروز من بتوانم به زبان فارسی سخن بگویم. وی در ادامه به دوران معاصر اشاره کرد و احسان یارشاطر، محمدعلی اسلامی نُدوشن، عبدالحسین زرین‌کوب و احمد کسروی را از چهره‌های تاثیرگذار در ماندگاری  تاریخ و هویت ایرانی دانست که در مسیر بزرگان پیشین خود گام برداشته‌اند.