کرانیوفارنژیوم

تومور

کرانیوفارنژیوم

کرانیوفارنژیوم، یک تومور نادر سر است؛ که البته از نوع خوش خیم است. این تومور، از بقایای سلول‌های دوران جنینی ایجاد می‌شود. کرانیوفارنژیوم، بیشتر در کودکان ۵ تا ۱۰ ساله و در بزرگسالان ۵۰ تا ۷۵ ساله دیده می‌شود. غده هیپوفیز و هیپوتالاموس، نقش در تولید هورمون‌های متعدد دارند؛ که این هورمون‌ها، تولید هورمون در سایر غدد بدن را تنظیم می‌کنند. تومور کرانیوفارنژیوم، بر تولید هورمون در قسمت‌های مختلف بدن تأثیر می‌گذارد.

انواع کرانیوفارنژیوم

کرانیوفارنژیوم دو نوع دارد:

کرانیوفارینژیوما adamantinomatous

معمولاً در کودکان دیده می‌شود.

کرانیوفارینژیوما پاپیلاری

در بزرگسالان دیده می‌شود.

تشخیص کرانیوفارنژیوم

برای تشخیص این نوع تومور، از آزمایشات تصویربرداری مثل MRI استفاده می‌شود. روش تشخیصی دیگر، توموگرافی کامپیوتری (CT) است.

درمان کرانیوفارنژیوم

درمان کرانیوفارنژیوم، به تشخیص زودهنگام بستگی دارد. اگر این تومور به موقع تشخیص داده شود، با عمل جراحی برداشته می‌شود؛ البته بعضی از افراد علاوه بر جراحی کرانیوفارنژیوم، نیاز به مصرف طولانی مدت داروهای جایگزین هورمونی دارند. هم چنین با توجه به نظر پزشک کرانیوفارنژیوم، بعضی از افراد پس از عمل جراحی، نیاز به پرتو درمانی دارند؛ زیرا برداشتن کامل تومور، در بعضی افراد مشکل زا است. داشتن رژیم غذایی مناسب و انجام ورزش منظم نیز، در درمان این تومور حائز اهمیت هستند.

علائم کرانیوفارنژیوم

یکی از بارزترین علائم این تومور مغزی، چاقی است. اختلالات بینایی، اختلالات شخصیتی و اختلالات تمرکز و حافظه از دیگر علائم این تومور هستند؛ که ممکن است پس از عمل جراحی نیز بهبود نیابند.

از دیگر علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دیابت بی مزه

اختلالات رشد در کودکان

کوتاهی قد

اختلالات خوردن

پوکی استخوان

افزایش یا کاهش موهای زائد

این تومور مغزی از علل جدی کمبود گنادوتروپینها است. شیوع آن دو در صدهزار است.

تومور
بیشتر
برای کلمه کرانیوفارنژیوم هیچ نتیجه ای پیدا نشد.

دیگر بخش های سایت

question bar question icon
دکتر مرتضوی

متخصص جراحی مغز و اعصاب
ارسال

مشاهده همه

آیا امکان ارسال آنلاین مدارک بیمار جهت بررسی امکان جراحی وجود دارد؟
بله، می‌توانید با ارسال مدارک پزشکی همچون اسکن، MRI و... و شرح مختصری از وضعیت بیماری وی به شماره واتس‌اپ ۰۹۹۱۸۴۰۰۰۸۴ نظر پزشکان و جراحان فوق تخصص را جهت امکان جراحی جویا شوید.
question icon
در کلینیک مرتضوی چه بیماری‌هایی پذیرش و درمان می‌شوند؟
کلیه بیماری‌های مغز و اعصاب و ستون فقرات که در بخش خدمات کلینیک این وبسایت به آن اشاره شده است در این مجموعه قابل پذیرش، جراحی و درمان هستند. جراحی تومورهای مغز و اعصاب و ستون فقرات، آنوریسم، AVM، ناهنجاری غار، بیماری مویامویا، نورالژی عصب سه قلو و... برخی از این موارد هستند.
دریافت نوبت